Sand, kalk og soda!

I går var jeg på Kastrupgård, der lige nu har en helt fantastisk
udstilling om glaskunst!
Jeg har altid taget glasmosaikken i f.eks kirker, for givet -
på den måde, at se dem uden at se - kan ikke forklare det bedre, joda
jeg har altid syntes de var flotte og gjorde noget bestemt, nærmest
højtideligt i et rum, hvilket også har været meningen og stadig er.
Efter at have set Per Hebsgaards håndværk og den film der
vises om tilblivelsen af en kunstners ide til glaskunst, har glasmosaik
- gammel som ny - ændret min opfattelse, og givet et indblik i glas-
mosaikkens historie, først og fremmest i håndværket, - jeg har stor 
passion for gamle håndværk, og beundring for menneskeheden der "ud 
af ingenting" har fået en ide med materialer, der blev forarbejdet og fremstillet - først og 
fremmest som en livsnødvendighed og siden som en indtægts kilde til det daglige
brød..... det kender jeg jo ganske godt til.


Inden jeg fortaber mig helt og vikler mig ud i lange historier
kommer her lidt billeder fra udstillingen og tilsidst links
der er værd at kigge på.




Der skulle mod til at stå her! Spejle foroven og forneden!


 















Min nr 1 favorit 





kastrupgaardsamlingen
hebsgaard-glaskunst.dk


Tilsidst og meget vigtigt, er at fortælle at i filmen der vises, en af den slags der 
er nonstop, er det Bjørn Nørgård der udfordrer Per H. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar