Bisværm i min gård

To gange i mit liv, har jeg set en bisværm.
Første gang var som barn, hvor jeg lige akurat
nåede i sikkerhed i en opgang, - hurrae for at
disse dengang var uden dørtelefoner :-)
Anden gang er for nylig, - der gik lidt tid før jeg
blev opmærksom på den summen der lød, og meget
hurtigt fik jeg lukket samtlige vinduer, for den sværm
af bier der var ud for min etage - i tusindvis svirrede
de, - bunkede mod køkkenvinduet.
Hele sværmen steg højere og højere op, jeg smsede
til dem på 4' om de var hjemme for der var en bisværm på
vej, - jo tak, de nåede også akkurat lige at lukke vinduer!


Endelig blev der stille - sværmen havde sat sig i 3' sals højde
i et hjørne!


Der har de nu siddet i 4 dage, og er gårdens store samtale
emne, ingen har mod på at sidde i gården, og børn holdes
inde, - brandvæsen har kigget, men har ingen stige der er høj
nok,...hmmm, ik så godt - om der nu opstod brand, var det
jo ikke så betryggende, men de har nok en vogn der kan nå
den højde fra gaden af - forhåbentlig, nå men nu er det en
bisværm, - jeg blev lettere beroliget da jeg læste på nettet
at en sværm er fredelig! De har proppet sig med mad, og
enten finder de et egnet sted eller også dør de!


Et er sikkert, jeg skæver til dem, når jeg går eller kommer,
som alle andre, og holder øje med om de kommer ned i en
højde, så brandvæsen eller en biavler kan hente dem!
Jeg håber på det sidste, men foreløbig sidder de ganske godt,
og i dag har der været liv, - måske nogle spejdere er på udkig
efter et egnet sted ....






Jeg håber de finder et egnet sted, honning er godt :-)

Det gjorde de! Efter 14 dage på 3'sal fløj sværmen og landede i en rosen
busk i nabogaden, vores formand var hjemme og ringede fluks efter biavleren
fra brandstationen, som kom og fik dem alle med.
Så nu skal sværmen sammenføres med en anden familie der savner en ung
dronning:-)
Jeg fik forøvrigt at vide af en biavler, at grunden til det er sjældent at se
bisværme, er fordi biavlere klipper vingerne af på dronningen, så de kan
holde på deres bier.
Stakkels dronning!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar