Vinter!

For snart mange mange år siden, da jeg startede med at filte, var det filtstøvler!
Ikke bare sko....de kom senere, for det er meget hårdt arbejde at filte, og for en del generationer tilbage var det mande arbejde, at filte....dog var det kvinder i norden i sær, der filtede støvler til gårdejerens familie for.....mad og husly!
Jeg læste i en bor at de kvinder ( i norden) der rejste rundt og filtede sig til dagen og vejen, varmede vandet i munden og spyttede det ud på ulden.....for dig som intet kender til uld og filtning, skal du vide, at uld fra får, filter når det tilføres væde og bevægelse med hænder.
Filtning er et oldgammelt håndværk, og et af menneskets geni streger, for uld var noget de fleste gårde havde, og varmt tøj om vinteren var en livsnødvendighed, så udover at ulden kunne gøres til garn, kunne den også filtes.
F.eks i Finland....for en del år tilbage, blev filtstøvler om vinteren, og med minus grader, brugt således
at de blev gjort våde på ydersiden, og når de så kom ud i frostvejr...ja så frøs ydersiden til is, men var varme inden i! Ret genialt fundet på.
Filtningen har de sidste 30 år taget en meget anden drejning, fra at være en nødvendighed, til et kunst projekt, og jo da, der er stadig folk som mig, der filter til beklædning, sko, jakker, tørklæder mm... og da det nu er vinter og koldt, ja så måtte jeg da have mig et par filtsko, det er en del år siden jeg sidst filtede sko, og havde da også ganske glemt hvor hårdt det er, men nu er den ene færdig.
Billedet viser start og slut.


Jeg tager ikke mod bestillinger længere af disse, men underviser gerne i at filte et par sko, det kan lade sig gøre på ...en 6 timer.

Et par link: http://www.art-to-wear.dk hun er virkelig dygtig!


God aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar