Filtsæder til mine nye stole

Det var hårdt arbejde, og jeg måtte da osse have mit barnebarn på 9 år med
til at hjælpe, for når så mange uldlag skal filtes og blive faste, skal der "muller"
til - jeg har dem da endnu, men mange år med at filte sko og andre større filt
emner har sat sit slid, og den unge dreng - han har en masse krudt at brænde
af og så kan han lide at hjælpe mig...og kunne samtidig lære filtningens kunst,
og da jeg fortalte ham at i meget gamle dage var det mænd der filtede det der
skulle "muller" til - ja så var sagen klar, "den klarer jeg mormor".

 - i starten skal der jo blot trykkes blidt og blødt når vandet er hældt på ulden,
senere i filt processen, når uldfibrene begynder at krybe ind i hinanden, -
så det slut med det blide.....en af måderne at få ulden til at krybe er at slå på den,
det gør jeg med min filtemåtte, og den fik barnebarnet i hånden og så gik
det løs, og han var pave stolt da filt stykket endelig, endelig - efter mange "tæv"
havde fået den størrelse jeg ville have det til.

Senere filtede vi en bold sammen, der fik en elastik i og blev svunget og kastet
i alle retninger, ny leg blev opdaget og barnebarnet fik indblik i filtningens kunst.





God aften :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar